På det ytterste nes, med det store Barentshavets bølger som slår nesten opp til stuedøra, er en helt unik nisjenæring satt i gang.
På Rolvsøy i Måsøy ytterst på Finnmarkskysten mellom Hammerfest og Nordkapp, har flittige gründerhender nå starte opp med en multefabrikk som forvandler viddas gull til andre gullprodukter.
– Jeg har planer om å vokse litt, drive med større produksjon og drive med produktforsøk i tillegg på multefabrikken. Det skal skje i et lystbetont og trivelig lokale med panoramautsikt ut Tufjorden, sier en stolt Molta-gründer og eier Siss Heidi Hansen.
Hansen startet opp med sin satsing på multeproduksjon i 2009. Hun har deretter vunnet flere priser i utlandet for sine produkter. Sist med bronsepris i den internasjonale designkonkurransen Pentawards i London.
Kjærlighet til hjemplassen
Årsaken til suksessen med multene forklarer hun med kjærlighet til hjemplassen og beliggenheten med å bo så langt ute.
– Det er jo min oppvekst, mitt barndomsrike som jeg kom tilbake til etter å ha vært borte i mange år. Jeg har funnet min egen sti å gå, sier Hansen.
Den stien har ledet henne dit hun er i dag, hvor produktene hennes blir merket av «Matmerk».
Slapp gjennom nåløyet
Matmerk er en selvstendig stiftelse med formål å få nordmenn til å kjøpe norsk mat med finansering over jordbruksavtalen. De står bak merkene NytNorge og Spesialitet.
– Merke Spesialitet som Siss Heidi har fått, plukkes ut av et fagutvalg ledet av Lars Sponheim. Det et trangt nåløye å komme gjennom. Produkter som får Spesialitet-merket, skal ha en spesiell råvare, en unik smak og en unik produksjonsprosess. Det har Siss Heidi, sier fagsjef i Matmerk, Frode Kristensen.
Ble forelsket i multene
Multeproduktene er allerede populære. De selges på Taxfree-butikken på Gardermoen, og Hurtigruta har meldt sin interesse.
– Bent Stiansen så disse bærene for første gang i fjor, og han sa at han ble forelsket fra første sekund. Dette er de beste multene han noensinne har smakt, fortalte han til meg og Siss Heidi, og fortsetter;
– I det sjiktet hvor man snakker om spesialbutikker, finere og gjerne kvalitetsbeviste restauranter så vil det være et stort marked for kvalitetsbær - norske kvalitetsbær, mener Kristensen.