Oslo mai07 008_150x113

Vest-Finnmark Regionråd presenterte lokale nordområdeutfordringer i Oslo!

På sitt møte i Oslo 22. mai fikk VFR møte statssekretær Liv Monica Bergem Stubholt i Utenriksdepartementet og regjeringsfraksjonen i Stortingets Transport- og samferdselskomite. I tillegg hadde regionrådet ordinært møte hvor flere andre saker ble behandlet.

I møte med statssekretæren ble det fokus på lokale utfordringer som kommunene har og som må løses for at Regjeringen skal lykkes i sin Nordområdesatsing. Særlig ble det fokusert på mangelen på arbeidskraft i kommunene i Vest-Finnmark.

I møte med storfraksjonen i Transport- og samferdselskomiteen fokuserte regionrådet på de samferdselsutfordringer kommunene sliter med.

Regionrådet behandlet for øvrig forslag til nye vedtekter for VFR som skal ut til godkjenning i de enkelte kommuner. Videre spørsmålet om logo for VFR. Her vedtok regionrådet å lyse ut en åpen konkurranse for forslag til ny logo.

Regionrådet vedtok også å gå videre i arbeidet med å skape et utviklingsprogram som har fått tittelen: ”Et dynamisk Vest-Finnmark”.  Sigurd Westgård ved Høgskolen i Alta skal bistå i utformingen og gjennomføringen der vi tar utgangspunkt i det som er dagens realiteter for regionen:

Hammerfest og Alta er vekstkommuner, det er fire svært små kommuner (befolkningsmessig) som står overfor store utfordringer.

Næringsutvikling (omfordeling så vel som ny aktivitet) vil skje innen konkurransebaserte omgivelser.

Utviklingsområdene må bygge på de menneskelige ressurser som regionen i dag rår over, og legge både et nasjonalt og landsdelsperspektiv til grunn ved konkret valg av satsingsområder. ”Et dynamisk Vest-Finnmark” skal ha et særlig fokus mot utviklingsområder som gjør det mulig for de mindre kommunene å dra fordel av veksten i Hammerfest og Alta.

Oslo mai07 010_600x450
Deler av regionrådet poserer foran inngangen til Stortinget.
Oslo mai07 007_600x450
Regionrådet hos statssekretær Stubholt
Oslo mai07 008_600x450
Arne Dag Isaksen fra Loppa prøvesitter stolen til stortingsrepresentant Ann-Kristin Engstad fra Finnmark.
Oslo mai07 003_600x450
Vest-Finnmark Regionråd i arbeid i Oslo. Her et ”bildebevis” på at Hammerfest nå er med som fullverdig medlem av i regionrådet.