IMG_1083_100x67

17. mai i Havøysund

Så fikk vi oppleve det: Sommer og 17. mai - på samme dag! Allerede kl. 08.00 - ved flaggheis ved kommunehuset i Havøysund - begynte medlemmene i musikkforeningen å kaste ytterjakkene. Aldri før har de spilt ute på 17. mai i bare hviteskjorta og vesten!

Havøysund skolekorps og Havøysund Musikkforening stilte så opp ved hurtigrute-terminalen og bles nasjonalhymner til turistene om bord i hurtigruta "Kong Harald".

Ved starten av folketoget kl. 11.00, nærmet temperaturen seg 20 grader - til blå himmel og en sommervarm sol. Folk strømmet til - og neppe har oppmøtet vært bedre, naturlig nok. Og alle fulgte hele løypa via kransenedleggelse ved minnesteinen ved kirka til hyggelig førmiddags kaffiøkt i Polarhallen.

Virkelig er 17. mai korpsenes dag - der de stiller fra tidlig morgen til folkefesten på kvelden i Polarhallen. Havøysunds befolkning priser dere for innsatsen med et lite vers:

Marsjer musikanter - i takten fra trommer,

På vei gjennom våren - på vei mot en sommer.

En susenda marsj langs de vårgrønne bakker,

Med flagg og med faner - vi dere erverdig takker!

Se bildene

Tekst: John Strand