Pressemelding: penger til Murmansk-aksjonen

Vest-Finnmark regionråd bevilger 50.000 kr til Murmansk-aksjonen.
Målet er få skaffe penger til å få fraktet ca. 1.000 m3 - 15 vogntoglaster - med medisinske hjelpemidler og pasientrettet utstyr som er samlet inn og ligger på lager i Kirkenes og Sortland til sykehus og institusjoner i Murmansk.

Vest-Finnmark regionråd har oppfordret oljeselskapene som opererer i Barentshavet til å støtte aksjonen med penger slik at leveransene kan komme i gang før jul.

Statoil, Norsk Hydro og Eni Norge bidrar som operatørselskaper i Barentshavet med
kr. 50.000 hver. Gaz de France og Total E&P Norge bidrar som partnere i Snøhvitlisensen med kr. 25.000 hver.

Regionrådet utfordrer de 3 nord-norske fylkeskommunene om å delta i aksjonen med sine skjerv.

Henvendelser for ytterligere opplysninger kan rettes til rådsleder Alf E Jakobsen på telefon 90528300.

Hammerfest, 3. desember 2004

Alf E Jakobsen (sign.)