Forsiden/Politikk/Ordførerens hjørne
2023

Ordførerens hjørne 26. mai

Vi er kommet til siste fredagen i mai, og arbeidsdagene er tettpakket med politiske saker som skal opp til behandling.

Det skal planlegges møter med sentrale politikere, vi skal komme i mål med intervjurunder med kandidater til kommunedirektør, og vi skal ha besøk av flere offentlige etater og samarbeidspartnere før sommerferien. 

Denne uka har det vært folkemøter og «Bygdevekstavtalen» og Arctic Race of Norway.
Det jobbes politisk med Nasjonal Transportplan, og det jobbes med avklaringer rundt kombibåtkaia på Ingøy. Det siste jeg har fått tilbakemelding om er at saken om fremtidige prinsipper og løsninger for sjøtransport skal behandles i fylkeskommunen i oktober. Da har de fått jobbet skikkelig med alle innspillene som er kommet fra kommunene. Jeg hadde virkelig håpet på en avklaring i junimøtet, men det ser ut for at vi må vente til oktober.

Administrativ organisering
Mandag hadde vi det siste møtet før den nye organisasjonsmodellen skal opp til politisk behandling. I møtet gjennomgikk vi høringsinnspillene som er kommet inn til fristen 15. mai.
Nå har vi vært gjennom en lang prosess, der medvirkning fra de ansatte har vært viktig for oss i styringsgruppa. Vi må jobbe strukturert og smart, med tanke på de ressursene vi har – og jeg tror mange i kommunen nå ser frem til at den endelige organiseringen er vedtatt og gjennomført, slik at alle får ro i sin arbeidshverdag. Takk til alle som tålmodig har fulgt prosessen og kommet med gode tanker og innspill. Dette tror jeg blir bra.

Innspill til Nasjonal Transportplan
Det har lenge blitt jobbet politisk for både fiskerihavna og for å få en egen post på NTP for nasjonale turistveger. Som ordfører har jeg løftet sikkerhet på Nasjonale turistveger i alle slags møter jeg har deltatt i, både regionalt og sentralt. Nå kjenner jeg på en glede over at man fra fylket ser oss, og ønsker å løfte våre innspill videre til Nasjonal Transportplan.

I Fylkesrådets innstilling til Fylkestinget for innspill til Nasjonal Transportplan finner jeg følgende formuleringer:

Nasjonal Turistveg
«Nasjonal turistveg utbedringer på riksveger må sikres en egen programområdepost i NTP. Det er ikke tilfredsstillende at severdigheter prioriteres, og ikke følges opp med besøksforvaltningstiltak, tiltak for økt trafikksikkerhet, mobildekning og utbedringer.»

«Nasjonal turistveg sin ramme skal gi effekt i Finnmark gjennom prioritering av tiltak for bedre mobildekning, fasiliteter for de reisende og mindre trafikksikkerhetstiltak:

  1. E75 Varangerbotn-Vadsø-Vardø, med fortsettelse på fylkesvegen til Hamningberg. Dette er en internasjonalt markedsført turistveistrekning til ishavet. Etter byggingen av ny Tana bru bør strekningen også kunne forlenges til Tana.
  2. FV 889 Kokelv-Havøysund»

PS! Her har jeg sendt inn en anmerkning til Fylkesråd for samferdsel om at den første setningen må gjelde alle Nasjonale turistveger, ikke bare riksveger. Vår turistveg er fylkesveg.

Fiskerihavntiltak
«Satsing på fiskeri har stor betydning for å sikre bosetting, næringsvirksomhet og suverenitetshevdelse i kystkommunene. Finnmark har over 20 fiskerihavner som lander fisk med en omsetningsverdi for over 3.5 mrd. i året. Fiskerihavnutbedringa har hatt seks års stillstand. Derfor kreves det en betydelig satsing med prosjekter i Finnmark som bindes opp i Kystverkets gjennomføringsplan i 2025-30. Finansiering gjennom å omprioritere deler av rammen til farled, for å kunne starte tidlig i perioden

I tillegg til hovedprioriteringer på Kjøllefjord og Vardø, prioriteres prosjekter som omtales i Kystverkets forslag til ressursbruk i perioden 2025-36, prosjekter som har ligget inne i NTP 2018-29, og prosjekter som er spilt inn i KVU Nord-Norge etter bestilling fra Kystverket. Tiltakene er viktig for fiskeflåten og beredskapen langs kysten.

  1. Havøysund Tiltaket går ut på å bygge skjermingsmolo og større dybde i havna, som muliggjør tilgang for større og mer dyptgående fartøy. Tiltaket vil bidra til å øke utnyttingen av eksisterende infrastruktur og å tilrettelegge for økt næringsvirksomhet og alternativt anløpssted for Hurtigruta. Prosjektet var innarbeidet i NTP 2018-29»

Etter dette er havnene 2. Sørvær, 3. Vadsø, 4. Skarsvåg og 5. Kiberg satt opp i nummerert rekkefølge.

Beslutningssak om «Hollendaren»
«Fylkesrådet tilrår fylkestinget å fatte slikt vedtak:

  1. Troms og Finnmark fylkeskommune skal fortsatt eie MS «Hollendaren». Etter 01.01.2024 er det Finnmark fylkeskommune som overtar eierskapet og dermed også alle forpliktelser.
  2. Inngåtte BareBoat-avtale og driftsavtale med Boreal Sjø videreføres ut inneværende kontraktsperiode.
  3. Ny driftsavtale inngås med vinnende operatør etter gjennomført anbud om hurtigbåtdrift i Finnmark fra 01.01.2026.
  4. Kostnader i forhold til driftskontrakten er innarbeidet i budsjett 2023 og i planperioden»

Apropos hurtigbåt
Som ordfører har jeg jobbet på alle kanter med mål om å få bilførende hurtigbåter sidestilt med ferger til veiløse samfunn, noe som gjør at tilbudet blir gratis – og at staten tar ansvaret for dette.
Denne uka dukket det opp en nyhetssak, hos NRK på nett, om at Regjeringen i det stille har bedt Statens vegvesen finne ut av hva det vil koste å innføre gratis hurtigbåt til alle veiløse samfunn, og halvere prisen på alle andre ruter. Til NRK bekrefter Lars Christiansen i Statens vegvesen at arbeidet med å kartlegge kostnadene sluttføres denne uka. Dette blir spennende å følge med på i det politiske miljøet, og blir garantert et tema som jeg fortsatt vil ta opp i møter med sentrale politikere.

Folkemøter «Bygdevekstavtalen»
Tirsdag gjennomførte vi folkemøter på Ingøy og i Tufjord på Rolvsøy. Det ble to møter med mange gode ideer og innspill. Det er ikke tvil om at man har tro på vekst og utvikling, hvis man legger forholdene til rette. I bygdevekstavtalen med staten er det viktig å ha med seg at det er statens rolle og påvirkning som vi må se på for å skape bosetting og vekst i distriktene. I disse to møtene var boligutvikling, båtruter, kommunale/statlige arbeidsplasser, fiskemottak og støtteordninger for fiskere, reiseliv, samt natur- og kulturarbeidsplasser viktige innspill.
I møter der også ordfører deltar blir det gjerne også diskusjoner om kommunens rolle og påvirkning i distriktene – noe som er forståelig. Det jeg kan si og love er at alle innspill er tatt med og blir brukt, enten internt i kommunen og/eller i jobben med bygdevekstavtalen. Takk for fantastisk vertskap og alle klokkeklare innspill. Sammen skal vi bygge Måsøy kommune.

Arctic Race of Norway
Onsdag kveld var det folkemøte på Samfunnshuset i Havøysund, der vi fikk mye informasjon fra ARN og samarbeidspartnere. Etter informasjonsrunden hadde vi en skikkelig bra idemyldring om hva som skal skje, og hva vi skal finne på av sprell og aktiviteter rundt rittet.
Allerede neste søndag kommer Arctic Race Roadshow og Thor Hushovd til kommunen for å lage TV-innslag som skal brukes under sendinger, og det er kommet mange forslag på hva som kan gjøres da. Takk til alle som møtte opp og delte tanker og ideer. Dette tror jeg blir et arrangement som vi vil huske lenge.

Ukens gladsak
Denne uka fikk jeg beskjed om at tilkobling av datafiber i husene på Rolvsøy er startet opp, og de første har fått fiber i hus. Dette er et prosjekt som har tatt mistenkelig tid, og jeg har vært utålmodig, men når er de endelig i gang.

Neste uke

  • Formannskapsmøte
  • Generalforsamling FIMIL
  • Representantskapsmøte VEFIK
  • Besøk av KS-Samplan
  • Arctic Race Roadshow (søndag 4/6)

 

«Det som gjør det deilig å leve,

er at i morgen ikke er som i går,

og at hvert møte er et nytt håp»

Eva Joly

 

God helg

Bernth R. Sjursen

Skjema